כל מה שצריך לדעת על טכנולוגיה מסייעת לקשישים

טכנולוגיה מסייעת לקשישים

שתפו את הפוסט!

האם ידעתם שאתם עדיין יכולים לקנות "חצוצרות לאוזניים"? מוכרים אותם באמאזון ב20 דולר, וכתוב עליהם שהם "מתנה שיהיה מצחיק לתת למישהו במסיבה."

במאה ה13, קרני פרה חלולים וקרני כבשים שומשו בתור עזרים לשמיעה. חצוצרת האוזניים ה"מודרנית" הומצאה במאה ה18 והשתמשו בה עד שעזרי השמיעה האלקטרונים שאפשר להלביש אותם על האוזן יוצרו בשנת 1938. (בשביל להשתמש במכשיר זה, חפיסת הסוללות הייתה צריכה להיקשר ברצועה לרגל של מי שהשתמש בו).

 בסך הכל, המעבר בין השימוש בקרני חיות לשימוש בעזר השמיעה האלקטרוני הראשון לקח 800 שנה. במשך 60 השנים לאחר מכן, בעזרת שימוש בטכנולוגית הטרנזיסטורים (1952), המכשיר נהיה פחות מגושם. עם הקטנת גודל הטרנזיסטור בשנות ה60, עזרי שמיעה נהיו אפילו קטנים יותר, ועזר השמיעה הדיגיטלי הראשון הופיע בשנת 1996. עד שנת 2000, עזרי שמיעה תוכננו לפי התאמה אישית.

כיום, עזרי שמיעה ועוד מכשירים ושירותים עוזרים למבוגרים או לבעלי מוגבלויות לעשות דברים שבלעדיהם היה מאד קשה לעשותם או אפילו בלתי אפשרי. הם נקראים טכנולוגיה מסייעת (AT), ו15 מיליון אמריקאים ואלפי ישראלים משתמשים כיום בAT כלשהו.

 ה"טכנולוגיה" יכולה להיות פשוטה כמו מקל, או מסובכת כמו רובוט מלווה. והחדשנות ומערך המוצרים שמגיע בעקבותיה מתקדמים בקצב אקספוננציאלי באחת מהתעשיות בעלות הגידול המהיר ביותר בעולם.

 כעת, בואו נסתכל על ההיצע שקיים בשוק.

 קבלת אחיזה

כשאנשים מזדקנים, חוזק הידיים והמיומנות נוטים לדעוך, דבר המקשה על פעולות יום יומיות. כדי לעזור, הטכנולוגיה המסייעת כוללת:

  • סכו"ם קל לאחיזה
  • מוטות מיטה
  • כלים שעוזרים להגיע לדברים
  • כיסאות למקלחת
  • ספוגי רחצה עם מוט ארוך
  • שידות מורמות עם מסילות

סיוע בראייה

בערך אחד מכל שלושה מבוגרים נוטים לפתח איזושהי מחלת עיניים שגורמת להידרדרות בראייה עד גיל 65. זה לא רק מתסכל בשביל האדם המבוגר, אך גם יכול לגרום לדיכאון ולהעלות את פוטנציאל הסיכון בביטחונו של האדם המבוגר. הנה כמה הצעות כיצד ניתן לעזור:    

  • שעונים בהם גודל המספרים המצוירים גדול
  • אורות לילה
  • סלוטייפ בצבעים שונים כדי לסמן ברזים חמים וקרים
טכנולוגיה מסייעת לקשישים מציאות מדומה

עזרה עם תרופות

אובדן זיכרון, עוד אתגרים קוגניטיביים ומספר התרופות שייתכן שהמבוגרים ייצטרכו להתמודד איתם עלולים לגרום לנטילת תרופות להוות סיכון. לפי האקדמיה הלאומית לרפואה (National Academy of Medicine), 770,000 מבוגרים מגיעים לחדר המיון כל שנה בעקבות טעויות הקשורות בתרופות. עזרי AT אפשריים אשר עוזרים לנהל את לנטילת התרופות הם:

  • התקן מנפק כדורים דיגיטלי, כמו MedMinder, אשר מוציא את התרופות למבוגרים באופן מבוקר. מטפל ממלא את מגש התרופות, ויכול לקבוע לוח זמנים בהם צריך לנטול את התרופות מרחוק. ההתקן הזה מוציא את התרופות הרצויות, ומצפצף אם לא לקחו את התרופה מהמגש בהתקן. התראות יינתנו למשפחה, והמטפל יקבל התראה גם כן.
  • "Reminder Rosie" הוא שעון מדבר אשר מתוכנן להזכיר למבוגרים לנטול את התרופות שלהם בעזרת הודעה קולית מוקלטת מראש מהמטפל. ניתן להקליט גם הודעות אישיות שמזכירות למבוגר דברים כמו "זה הזמן לעשות אימון" או "זכור שאנחנו מגיעים לבקר אותך מחר," או "אני אוהב אותך".

ידידות וזהירות

מכשירים אשר יוצרים קשר עם המבוגרים יכולים להפחית את תחושת הבדידות והדיכאון. הם גם יוצרים תזכורות לפעילויות ולמשימות שצריך לסיים, מספקים עדכונים למטפלים, ומספקים סיוע פיזי למבוגרים כדי לעזור להם לזוז בבטחה בביתם.

בני לויה רובוטיים נמצאים בשוק לאוכלוסייה המבוגרת. הם יכולים למלא תפקיד בתור תזכורת לוח שנה, שעון מעורר וחיבור מערכות האבטחה לבית. יש גם חיות מחמד רובוטיים.

כדי לבדוק את רמות הפעילות של אמא או אבא, סמרטפונים של בני המשפחה יכולים להיות מקושרים לFitbit כאשר ההורה עונד. מצלמות קשת ומערכות ניטור ממוחשבות יכולות לעזור לנו לפקח את האהובים שלנו. 

Stairlift יכול לעזור לבתים עם כמה קומות להיות נגישים לאנשים שכבר אינם יכולים לעלות במדרכות. 

Amazon Echo ועוד מכשירים עוזרים אישיים אחרים, יכולים לשלוט בתאורה, בוסת החום, להזכיר למבוגרים לנטול את התרופות שלהם או לקרוא למישהו לעזרה. 

מערכות תקשורת מבוססות קול או עיניים, מאפשרות לאנשים עם קשיים גופניים להשתמש במחשב או בטלפון. 

בנוסף לפריטים קונבנציונאליים כמו כיסא גלגלים וקורקינטים חשמליים ומעליות שמעלות את המבוגרים לרכב,  יש מערכות מנמיכות אשר מנמיכות את מתלה הרכב של המכונית המסחרית, דבר אשר מקטין את השיפוע של רמפת כיסא הגלגלים או מוריד את הרמפה לרצפה 

מה חדש בעולם הטכנולוגיה המסייעת?

האם תאמינו שמפתחים כיריים שיתריעו למשתמשים אם הם השאירו שם משהו ליותר מידי זמן? 

ההתקדמויות הטכנולוגיות עוקבות אחר טרנד ההתאמה האישית, בהתמקדות בלמידת ההרגלים או ההעדפות של המבוגרים – שיש סיכוי גבוה שהם יישכחו או ייתעלמו בעצמם, ומה מצריך את תשומת הלב הגדולה ביותר בחיי היום יום שלהם. 

משקפי מציאות מדומה לבני הגיל השלישי (Virtual Reality – VR) מספקים מראות ונופים יפים – יערות, הרים, נחלים, אטרקציות תיירים או הרחוק בהם המבוגר גדל. מדובר בטכנולוגיה שקיימת משנות ה-50, אבל רק בשנים האחרונות ישנה פריצה אדירה למודעות לצד התפתחות טכנולוגית מדהימה. מי שנהנה מהעניין אלה הם בעיקר אנשים בקצוות הדמוגרפיה כמו קשישים, בעלי מוגבלויות ועוד

מכשיר אשר נקרא VitaBand מספק התראה בעת חירום ובעת נפילה. בנוסף, מכשיר זה מספק ניטור אשר כולל מעקב אחר סימנים חיוניים כמו קצב לב, קצב הנשימה וריווי חמצן בדם וגם את הפעילות הגופנית וטיב השינה. השעון מספק גם תזכורות לנטילת תרופות.

יתרונות לטכנולוגיה המסייעת:

המחירים של טכנולוגיות ופריטים אלו יכולים לעלות שקלים בודדים ויכולים להגיע לאלפי שקלים. אם אתם בוחרים את הטכנולוגיה בקפידה ולאחר מחשבה רבה, תוכלו לחסוך כסף על ידי כך שימנעו תאונות אפשריות ופציעות שיכלו להיגרם למבוגרים האהובים שלכם.

בנוסף, זה מפחית את הצורך בהתערבות מצד בני המשפחה או המומחים בחיי המבוגרים. לפיכך חיי המבוגרים בטוחים יותר ואיכות חייהם טובים יותר, והמטפלים שלהם יכולים לנוח בשקט ולדעת שהאהובים שלהם בסדר וניתן לעקוב אחריהם מרחוק.

כששוקלים שימוש בטכנולוגיה מסייעת בבית המבוגר יש להבין מהם הצרכים והיכולות של המבוגר. הטכנולוגיה החדישה והיקרה ביותר היא לא תמיד זו שהכי תתאים. כמו כן, יש להבין כי ייתכן וייקח זמן (ואולי קצת שכנוע) עד שהאהובים שלכם יסכימו להשתמש בטכנולוגיה מסייעת ויעריכו את התועלת שהיא תביא.

כתבות נוספות בבלוג:

small_c_popup.png

צרו איתנו קשר

יש לך שאלה? נשמח לשמוע ממך, שלח לנו הודעה ואנחנו נגיב בהקדם האפשרי

small_c_popup.png

מבצע לאור המצב!

יש ברשותכם משקפיי VR? הצטרפו למסלול Light החל מ400 ש"ח לחודש בלבד. השאירו פרטים ואחד ונציגנו יחזור אליכם