איך טכנולוגית מציאות מדומה יכולה לסייע לחולי דמנציה וקשישים סיעודיים?

שתפו את הפוסט!

משתמשים במונח דמנציה כדי לתאר אוסף סימפטומים שמחלישים את התפקודים הקוגניטיביים. אלו שסובלים מדמנציה חווים איבוד זיכרון וירידה ביכולות החברתיות. בהתחלה הסימפטומים חלשים לרוב, אך ככל שהמצב מתקדם הם יכולים להיות חמורים יותר ולפגוע ביכולת של האדם להסתדר לבד.

דמנציה היא לא מחלה אלא מצב רפואי אשר נגרם בעקבות התנוונות תאי עצבים ויש מספר מחלות שיכולות לגרום להתנוונות מסוג זה. מחלת האלצהיימר, אשר משפיעה על הזיכרון ועל מגוון מיומנויות קוגניטיביות כמו החלטת החלטות, פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית, היא הצורה השכיחה ביותר של דמנציה.

בשנת 2014, המרכז לבקרה ומניעת מחלות (Center for Disease Control and Prevention), העריך כי יותר מחצי מדיירי הדיור המוגן ברחבי ארצות הברית אובחנו באלצהיימר או סוג אחר של דמנציה.

מחקרים על מציאות מדומה

לפי מחקרים שנעשו לאחרונה, כמעט 90% מאלו אשר גרים בדיור מוגן סובלים מסוג כלשהו של מחלה הקשורה להתנוונות רקמות עצבים.

ייתכן כי ככל שהדמנציה של דיירי הדיור המוגן המאובחנים בדמנציה מתקדמת, הם יזדקקו לטיפולים נוספים. כדי לספק את הטיפול הנדרש, ייתכן כי יהיה צורך להעביר את הדיירים האלו ל"מרכזי זיכרון" אשר נמצאים במבנה הדיור המוגן.

במרכזים אלו המטופלים יכולים לקבל את הטיפול שהם צריכים, אבל הם יכולים לחוות קושי בהבנת המצב והסתגלות לסביבה החדשה.

מטופלים אשר סובלים מדמנציה לעיתים חווים קושי בעקבות שינוי, וקושי זה יכול לגרום לסימפטומים להחמיר, וליצור עוד יותר בלבול, דיכאון והשפעות שליליות נוספות כמו מחשבות אובדניות.

לצערנו, ניתן לראות את ההשפעה השלילית במטופלים סובלי דמנציה שעברו ל"מרכז זיכרון". לדוגמא במהלך הפיילוט שערכנו יחד עם ארגון "הגוינט ישראל" בעיר הרצליה, חווינו תופעה פורצת דרך על אחת הדיירות המאובחנות בדמנציה, לאחר בירור עם המטפלת של הדיירת , דובר על הסימפטומים של המטופלת ועל הצורה בה השפיע המעבר של הדיירת ממקום אחד למקום אחר בדיור המוגן.

מציאות מדומה לקשישים

טיפול בדמנציה באמצעות מציאות מדומה

המטפלת ציינה כי הדמנציה של המטופלת התפתחה עד למצב אשר נקרא "אפאזיה הבעתית" (Expressive Aphasia), אשר מתבטא בחוסר היכולת לתקשר. חוסר היכולת לתקשר השפיע רבות על המצב הרגשי-חברתי של המטופלת. 

המטפלת אמרה כי המטופלת, אשר הייתה מאד חברתית, קולנית וחברותית, כבר אינה מביעה את הרגשות או את המחשבות שלה. המטפלת סיפרה שהמטופלת לא יכלה לדבר או אפילו לחייך למשך חודשים רבים, ונהייתה אדם מופנם וסגור.

נראה כי נעשה שינוי משמעותי באישיות שלה ואפילו במראה שלה. ניתן היה לראות את העצב והכאב בעיני המטפלת כאשר דיברה על המטופלת האהובה שלה.

רצינו למצוא דרך לעזור למטופלת, למצוא את הדרך להחזיר לה את החיוך ובתקווה להשיב את האהבה לחיים. לאחר מחשבה רבה, החלטנו להביא לה ערכת מציאות מדומה אשר "העבירה" אותה מהחדר שלה, אל חדר בהיר ושמח, בו היא הרכיבה משקפי מציאות מדומה עם תוכן וירטואלי של סיור ברחבי נופיה המדהימים של אירופה לצד מוזיקה מרגיעה.

אף אחד לא היה מוכן לתגובה שלה, למעשה, היו דמעות בעיני כל מי שראה אותה.

מציאות מדומה הצליחה לגעת בתת מודע

ברגע שהפעלנו את ערכת המציאות המדומה זה הרגיש כאילו כאילו האור נדלק מחדש בעיניה של האישה. האישה השברירית אשר לא חייכה ובקושי תקשרה עם הסביבה שלה פתאום התחילה לדבר וחייכה  חיוך גדול. היא התחילה לומר את המילה "בית" בהולנדית ללא הפסקה.

בעוד שהיה משמח לצפות באישה נהנית ממערכת המציאות המדומה, החלק הכי טוב הגיע כאשר היא הורידה את המשקף. למרות שהיא כבר לא הייתה חלק מהמציאות המדומה, היא המשיכה לחייך, לצחוק ולדבר. למעשה, היא לא הפסיקה לדבר!

היא כל הזמן סיפרה על החוויה של המציאות המדומה ועל כך שכל אדם בכל גיל צריך לחוות את החוויה הזאת, אפילו ילדים!

האישה הזאת, אשר לא חייכה או תקשרה עם הסביבה שלה השתנתה לחלוטין תוך 20 דקות! זה היה מדהים. אחרי שראינו מה קרה לה, החלטנו לאפשר לעוד חולי דמנציה ברחבי מדינת ישראל לחוות את אותה החוויה.

הצטרפו לשינוי הגדול

אנחנו עובדים קשה מאוד כדי שזה יקרה, בעזרת יצירת שיתופי פעולה עם בתי דיור מוגן ובתי אבות רבים בהם נאפשר לדיירים לחוות חווית מציאות מדומה, ואנחנו לא יכולים לחכות לראות את השינוי שניצור בחיים של אחרים כמו ששינינו את החיים של המטופלת מהרצליה.

אם גם אתם קשורים לעולמות הזיקנה ותרצו להכיר לעומק את היתרונות של המציאות המדומה עבור המטופלים שלכם, תרגישו חופשי להשאיר פרטים בתחתית הדף ואנו נשמח לשוחח על קפה!

כתבות נוספות בבלוג:

small_c_popup.png

צרו איתנו קשר

יש לך שאלה? נשמח לשמוע ממך, שלח לנו הודעה ואנחנו נגיב בהקדם האפשרי

small_c_popup.png

מבצע לאור המצב!

יש ברשותכם משקפיי VR? הצטרפו למסלול Light החל מ400 ש"ח לחודש בלבד. השאירו פרטים ואחד ונציגנו יחזור אליכם