כיצד מוזיקה במציאות מדומה מסייעת לבריאות הנפשית של הקשיש?

שתפו את הפוסט!

מוזיקה הוגדרה בתור "המדע של האומנות לסדר וארגון טונים ותווים ברצועה אחת". כשאתם שומעים שיר שמוכר לכם מהעבר אתם לא חושבים על התרגום המילולי שלו, אלא נזכרים מתי שמעתם אותו בפעם הראשונה, עם מי הייתם בזמן שהקשבתם לשיר, וכמובן אילו רגשות מדהימים הרגשתם.

המוזיקה נוגעת בכולנו, מעוררת בנו השראה, ולפעמים אף מרפאה אותנו. אלה נתונים שנכונים במיוחד עבור בני הגיל השלישי, שחווים בדידות, חרדות, דכאון, כאב, ירידה בתפקוד הקוגנטיבי ואף אבל. האם מוזיקה באמת יכולה לסייע לבני הגיל השלישי לעבור את כל האתגרים של הזיקנה?

בקצרה? התשובה היא חד משמעית – כן!

כיצד מוזיקה במציאות מדומה משפיעה על המוח?

לפי מחקר שנערך בארה"ב, מוזיקה יכולה לייצר רגשות חיוביים חזקים מאוד, ולשפר את מצב הרוח שלכם. כמו כן, מוזיקה מסוגלת להוריד את הרמות הורמון הקורטיזול, אשר תורם לתחושת החרדה והלחץ. השילוב בין מציאות מדומה למוזיקה מקנה יתרונות רבים עימם ניתן "לעבוד" על המוח ולסייע לקשיש להרגיש טוב יותר.

מטפלים באמצעות מוזיקה אומרים כי לשיר לדוגמא מכניסה את האדם לתוך רגע של אושר אשר מקנה הרבה יתרונות שאף מדיום אחר לא מסוגל לבצע. יחד עם זאת, בואו לא נשכח את אלה החולים בדמנציה – עבורם זה חשוב ביותר לצרוך מוזיקה לפי המחקר. כאשר מצליחים לאתר תוכן שהקשיש אשר סובל מדנמציה נהנה לצרוך, זה מונע מהם להכנס לחרדות ולחץ.

מוזיקה במציאות מדומה ורגשות

כאשר קשיש צורך מוזיקה בשילוב עם מציאות מדומה – לדוגמא הופעת מחול או בלט, לצד הטיפול הקלאסי שנהוג כיום במוסדות ברחבי העולם, מצליח באופן מוכח לייצר ירידה משמעותית בבדידות ודכאון בקרב קשישים.

כאשר מוזיקה נצרכת ע"י קבוצה של קשישים, הבדידות זזה הצידה עבור רגשות חיוביים יותר מכיוון שהקשישים נהנים מאוד להיות ביחד. הקשבה למוזיקה עם אחרים הוכחה בתור פעילות כיפית ומרגיעה אשר יכולה גם לבנות מערכות יחסים בין בני הגיל השלישי.

ההשפעה של מוזיקה במציאות מדומה על הגוף

אחת התופעות השכיחות בהן אנו נתקלים במהלך היום יום היא קשיש\ה שמתרגשים מההופעה שהם צופים בה במציאות מדומה. אם המוזיקה מצליחה לגרום לדיירים שלכם לזוז ולרקוד על הכיסא, אז לא רק שיש התרוממות במצב הרוח אלא הם גם עושים פעילות גופנית שמשפרת להם את הבריאות הגופנית.

חשוב לזכור כי גם לגוף יש מקצבים משל עצמו, כמו לדוגמא – הדופק של הלב והנשימה. בעקבות משבר מגפת הקורונה, נוצרה דעיכה בפעילויות המשותפות והתרבותיות עבור בני הגיל השלישי. למרות הצרות הגדולות, מספיק לחבוש משקפי מציאות מדומה כדי להתנתק מהמציאות לבצע תרגילים הכוללים גם מוזיקה וגם תנועת הגוף. כל הרעיון הוא לנסות ולהתאים את קצב המוזיקה לקצב הגוף של הקשיש. ואז בהדרגה ניתן להאיט את הקצב ולהרגיע את הקשיש לקצב גוף נינוח יותר.

ההשפעה של מוזיקה במציאות מדומה על דמנציה

לפי קליניקת מאיו, החוקרת דמנציה ואלצהיימר, הצליחו להראות כי שמיעת מוזיקה או שירה מהווים יתרון משמעותי לרגש ולהתנהגות עבור אנשים הסובלים מאלצהיימר ודמנציה.

אל תשכחו שהכל כאן מאוד אישי וסוביקטיבי. עבור חלקם זה יכול להיות תנועה מסוימת בגוף, ועבור האחר ממש מילמול של מילה ספציפית בשיר מאוד נוסטלגי שמעלה זכרונות. המטרה היא שהם יהיו כמה שיותר פעילים ובאינטראקציה עם המוזיקה בתוך המשקפיים.

מקרה קלאסי שראינו במהלך פעילות שבוצעה בשיתוף פעולה עם ארגון הג'וינט – דיירת שנולדה בהולנד וכעת סובלת מדמנציה קשה אשר גרמה לה לא לתקשר מילולית עם העולם החיצוני בשנתיים האחרונות. לאחר שחוותה טיול במציאות מדומה בנופים פסטורליים ברחבי אירופה המלווים במוזיקה שלווה ומרגיעה – גרמו לטריקר חיובי במוח אשר בעקבותו היא התחילה למלמל את המילה "בית" בשפה ההולנדית.

מומלץ מאוד לכבות רעשי רקע שמפריעים לריכוז כמו לדוגמא דיבורים בחדר, או טלויזיה\רדיו דולקים.

ולבסוף נסו לעודד את הקשיש להניע את הגוף כמה שניתן – בין אם זה לסובב את הראש כדי לראות את התוכן מסביב או להזיז את הרגליים והידיים לצלילי המוזיקה יחד עם כלל המשתתפים.

מוזיקה במציאות מדומה
בני הגיל השלישי נהנים מהופעת מחול אישית בדיור מוגן בישראל

מוזיקה במציאות מדומה והוספיס

האפקט של המוזיקה מוטבע עמוק אצל רוב האנשים ומשרת נאמנה את אלו הרוצים לנחם את הקרובים והאהובים שלהם לקראת סוף חייהם. לדוגמא בית חולים מסוים משתמש במוזיקה על מנת כדי לגעת בחיי המטופלים שלהם גם בשעות האחרונות לחייהם. אחד הסיפורים ששמענו מאחד המתנדבים במוסד הוספיס היה על מטופל שבקושי הצליח לדבר במצבו הקשה, וכשהמתנב השמיע לו שיר עם אלמנט נוסטלגי, המטופל שר את רוב מילות השיר לתדהמת הכלל.

מוזיקה והלב

המלחין הגרמני הנריך היין אומר פעם, "כשמילים נגמרות, המוזיקה מתחילה לעבוד"

המוזיקה נוגעת, מעוררת השראה, מנחמת, מרגיעה ומרפאה אותנו. אנו מרגישים את כוחה משתלב בצורה נהדרת עם מדיום המציאות המדומה ללא הבדלי דת, גזע מין וגיל.


אם גם אתם קשורים לעולמות הזיקנה ותרצו להכיר לעומק את היתרונות של המציאות המדומה והמוזיקה עבור המטופלים שלכם, תרגישו חופשי להשאיר פרטים בתחתית הדף ואנו נשמח לשוחח על קפה!

כתבות נוספות בבלוג:

small_c_popup.png

צרו איתנו קשר

יש לך שאלה? נשמח לשמוע ממך, שלח לנו הודעה ואנחנו נגיב בהקדם האפשרי

small_c_popup.png

מבצע לאור המצב!

יש ברשותכם משקפיי VR? הצטרפו למסלול Light החל מ400 ש"ח לחודש בלבד. השאירו פרטים ואחד ונציגנו יחזור אליכם